Haberler:

SMF - Just Installed!

Main Menu

Son İletiler

#51
Vergi Mevzuatı / Fatura Düzenleme Sınırı 2019
Last post by admin - Ocak 30, 2019, 10:07:54 ÖS
Fatura Düzenleme Sınırı 2019
#52
Vergi Mevzuatı / Asgari Geçim İndirimi Tutarlar...
Last post by admin - Ocak 30, 2019, 10:03:10 ÖS
Asgari Geçim İndirimi Tutarları-2019
#53
Vergi Mevzuatı / Damga Vergisi Tutarları 2019
Last post by admin - Ocak 30, 2019, 10:00:01 ÖS
1 Ocak 2019 tarihinden itibaren vergiye tabi kağıtlara uygulanacak olan 63 seri No.lu
Damga Vergisi Kanunu Genel Tebliği eki 1 sayılı Tablo aşağıda verilmiştir..
2019
#54
Çalışma Ve İş Hayatı / TÜZEL KİŞİLERE RESMİ TEBLİGATL...
Last post by admin - Aralık 11, 2018, 09:30:03 ÖS
TÜZEL KİŞİLERE RESMİ TEBLİGATLAR ELEKTRONİK ORTAMDA YAPILACAKTIR. TÜZEL KİŞİLER 31.01.2019 TARİHİNE KADAR PTT YE MÜRACAAT EDEREK SİSTEME KAYIT OLACAKTIR.

"Elektronik Tebligat Yönetmeliği" 06/12/2018 Tarih ve 30617 Sayılı Resmi Gazete de yayımlanmıştır. Yönetmelik, 7201 Sayılı Tebligat Kanunu uyarınca aralarında mahkemelerin de bulunduğu tebligat çıkarmaya yetkili makam ve merciler tarafından PTT vasıtasıyla yapılacak elektronik tebligata ilişkin hususları içermektedir.

Yönetmeliğe göre; Tebligatın elektronik yolla yapılması zorunlu olanlar

MADDE 5 (1) Aşağıda belirtilen gerçek ve tüzel kişilere tebligatın elektronik yolla yapılması zorunludur:

a) 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (I), (II), (III) ve (IV) sayılı cetvellerde yer alan kamu idareleri ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlar.
b) 5018 sayılı Kanunda tanımlanan mahallî idareler.
c) Özel kanunla kurulmuş diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan fonlar ve kefalet sandıkları.
ç) Kamu iktisadi teşebbüsleri ile bunların bağlı ortaklıkları, müessese ve işletmeleri.
d) Sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamuya ait diğer ortaklıklar.
e) Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve üst kuruluşları.
f) Kanunla kurulanlar da dâhil olmak üzere tüm özel hukuk tüzel kişileri. (Anonim Şirketler, Limited Şirketler, Komandit
    Şirketler, Kooperatifler, Dernekler ve Vakıflar)
g) Noterler.
ğ) Baro levhasına yazılı avukatlar.
h) Sicile kayıtlı arabulucular ve bilirkişiler.
ı) İdareleri, kamu iktisadi teşebbüslerini veya sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamuya ait diğer ortaklıkları; adli ve idari yargı mercileri, icra müdürlükleri veya hakemler nezdinde vekil sıfatıyla temsile yetkili olan kişilerin bağlı bulunduğu birim.
(2) Birinci fıkra kapsamı dışında kalan gerçek ve tüzel kişilere, talepleri hâlinde elektronik tebligat adresi verilir. Bu durumda bu kişilere tebligatın elektronik yolla yapılması zorunludur. Yukarıda belirtilenlere tebligatlar, 7201 sayılı Tebligat Kanunu uyarınca tebligat çıkarmaya yetkili makam ve merciler tarafından PTT vasıtasıyla yapılacak tebligatlar elektronik ortamda tebliğ edilecektir.

ELEKTRONİK TEBLİGAT ADRESLERİ NASIL OLUŞTURULACAK? NEREYE BAŞVURULACAKTIR. Yönetmelik 01/01/2019 Tarihinden itibaren yürürlüğe girecektir. Yönetmeliğin 6. (1) maddesine göre 5’inci maddenin birinci fıkrası kapsamında kalanlar için başvuru, zorunluluğun başladığı tarihten itibaren bir ay (31/01/2019 tarihine kadar) içinde ilgili kurum, kuruluş veya birlik tarafından PTT’ye yapılır. Elektronik tebligat adresi alma zorunluluğuna tabi olanlar için yapılacak başvuru

MADDE 6
(1) 5 inci maddenin birinci fıkrası kapsamında kalanlar için başvuru, zorunluluğun başladığı tarihten itibaren bir ay (31/01/2019 a kadar) içinde ilgili kurum, kuruluş veya birlik tarafından PTT’ye yapılır.
(2) Başvuruya aşağıdaki bilgi ve belgeler eklenir:
a) Kamu kurum ve kuruşları ile birlikler için Devlet Teşkilatı Merkezi Kayıt Sisteminde (DETSİS) yer alan benzersiz numara ve sistem bilgileri, DETSİS’e kayıtlı olmayanlar için tabi oldukları sistem bilgileri.
b) Merkezi Sicil Kayıt Sistemine (MERSİS) kayıtlı tüzel kişiler için MERSİS numarası ve sistem bilgileri, MERSİS’e kayıtlı olmayan tüzel kişiler için tabi oldukları sistem bilgileri.
c) Türk vatandaşı gerçek kişiler için Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası da dâhil olmak üzere kimlik bilgileri; yabancı gerçek kişiler için yabancı kimlik numarası da dâhil olmak üzere kimlik bilgileri.
(3) PTT, ikinci fıkrada belirtilenler dışında da bilgi ve belge talep edebilir. Buna ilişkin usul ve esaslar Bakanlığın uygun görüşü alınmak suretiyle PTT tarafından belirlenir. PTT, başvurunun yapıldığı tarihten itibaren bir ay içinde elektronik tebligat adresini, gerçek kişiler için kimlik bilgilerini, tüzel kişiler için ise tabi oldukları sistem bilgilerini esas almak suretiyle tek ve benzersiz olacak şekilde oluşturacak ve Ulusal Elektronik Tebligat Sistemine (UETS) kaydedecek. Oluşturulan elektronik tebligat adresi, adres sahibine teslim edilmek üzere ilgili kurum, kuruluş veya birliğe PTT tarafından gönderilecek. Teslim işleminin gerçekleştiği bilgisinin iletilmesinden sonra bu adres, tebligat çıkarmaya yetkili makam ve mercilerin kullanımına sunulacak. Tebligat çıkarmaya yetkili makam ve merci, elektronik tebligat mesajını hazırlayarak, UETS'ye teslim edecek. UETS, elektronik tebligat mesajını zaman damgasıyla ilişkilendirerek muhatabın elektronik tebligat adresine ulaştıracak. Gizliliğin sağlanması amacıyla tebliğ edilecek içerik ve ekli dokümanlar, UETS tarafından şifrelenecek ve bunlar muhatap tarafından görülecek. Gerek UETS içi ve gerekse sistemler arası entegrasyon yoluyla yapılan tebligata ait delil kayıtları, elektronik tebligat mesajının tamamının ulaştığı anda üretilecek. Elektronik yolla tebligat, muhatabın elektronik tebligat adresine ulaştığı tarihi izleyen 5. günün sonunda yapılmış sayılacak.

MESAJ VEYA ELEKTRONİK POSTAYLA BİLGİLENDİRME NASIL YAPILACAK Elektronik tebligat adresine elektronik tebligat mesajı ulaştığı konusunda bilgilendirilmek isteyen muhatap, elektronik posta adresini veya kısa mesaj alma özelliği olan bir telefon numarasını PTT'ye bildirecek Elektronik tebligat, muhatabın adresine ulaştığı anda PTT tarafından muhataba bilgilendirme mesajı iletilecek. Bu mesaj kısa mesaj alma özelliği olan telefona ücreti mukabilinde, elektronik posta adresine ise ücretsiz olarak gönderilecek. PTT, elektronik tebligat adreslerine ilişkin bilgileri içerir güncel bir adres rehberi oluşturacak ve bu rehberi tebligat çıkarmaya yetkili makam ve mercilerin kullanımına sunacak.
Yönetmelik, 1 Ocak 2019'dan itibaren yürürlüğe girecek.

VERGİ HUKUKUNA GÖRE YAPILACAK TEBLİGATLARIN DURUMU

Bilindiği üzere Vergi uygulamaları için tebligatlar 213 sayılı VUK’ nun 93. Maddesine göre ; Vergi dairelerince düzenlenen ve muhataplarına 213 sayılı Kanun hükümlerine göre tebliği gereken evrakın, Gelir İdaresi Başkanlığı aracılığıyla elektronik ortamda tebliğ edilmesi ile ilgili usul ve esaslara göre yapılmaktadır. Elektronik ortamda tebliğ ile ilgili oluşturulan sistem ve bu sistemin kullanımına ilişkin açıklamalara 456 Sıra numaralı VUK Genel Tebliği ile belirlenmiştir. Uygulama devam etmektedir. Vergi Dairelerinde yukarıda açıklanan yönetmelik hükümleri için yeni bir işlem ve müracaat yapılmayacaktır. Yönetmelik hükümleri, 7201 sayılı Tebligat Kanunu uyarınca tebligat çıkarmaya yetkili makam ve merciler tarafından Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi (PTT) vasıtasıyla yapılacak elektronik tebligat ile ilgilidir
#55
Vergi Mevzuatı / İşletme Defteri Defter Beyan B...
Last post by admin - Aralık 08, 2018, 06:03:44 ÖS
Sistemi 1/1/2019 tarihinden itibaren kullanmakla yükümlü olan “işletme hesabı esasına göre defter tutan mükelleflerin” başvuruları https://basvuru.defterbeyan.gov.tr/ internet adresinden ya da gelir vergisi yönünden bağlı olunan vergi dairesinden alınmaya başlanmıştır.

Sistemi 1/1/2019 tarihinden itibaren kullanmakla yükümlü olan “noterler” ve “noterlik görevini ifa eden mükelleflerin” başvuruları  https://basvuru.defterbeyan.gov.tr/ adresinden ya da gelir vergisi yönünden bağlı olunan vergi dairesinden alınmaya başlanmıştır.
#56
Vergi Mevzuatı / 2019 YILINDA TUTULACAK DEFTERL...
Last post by admin - Aralık 02, 2018, 04:02:30 ÖS
1 2019 YILINDA TUTULACAK DEFTERLER, TASDİK ZAMANLARI VE TİCARET SİCİL TASDİKNAMESİ HAKKINDA AÇIKLAMA 30.11.2018

Değerli Üyemiz, Defter tutma ve tasdikleri konusunda Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Maliye Bakanlığınca 19/12/2012 Tarih ve 28502 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan TİCARİ DEFTERLERE İLİŞKİN TEBLİÄž, VUK ve TTK hükümlerine göre tutulacak defterlerin açılış ve kapanış onayı hakkında ve Defter Beyan sisteminden tutulacak defterler konusundaki bilgiler aşağıda belirtilmiştir.

MÜKELLEFİYETE GÖRE TASDİK ETTİRİLECEK DEFTERLER

  GELİR VERGİSİ MÜKELLEFLERİ İÇİN:

1)-Bilanço Esasına Göre Tutulacak Defterler (Gerçek Kişiler);

a)-Yevmiye Defteri

b)-Defteri Kebir

c)-Envanter Defteri

2)-Kollektif ve Komandit Şirketler

a)-Yevmiye Defteri

b)-Defteri Kebir

c)-Envanter Defteri

d)-Genel Kurul Toplantı ve Müzakere Defteri (Ticari Defter Tebliği Madde -5/2)

3)-İşletme Esasına Göre Tutulacak Defter; 13.12.2017 Tarihli Resmi gazetede yayımlanan VUK 486 Seri numaralı Genel tebliğine göre; İşletme Defteri GİB Web sayfası üzerinden. 01.01.2019 Tarihinden itibaren “Defter-Beyan” sisteminden elektronik ortamda tutulacaktır.

2019 yılı için İşletme Defteri notere tasdik ettirilmeyecek, Kâğıt ortamında tutulmayacaktır. Detaylı açıklama için Web sayfamızdaki “2019 YILI İÇİN İŞLETME DEFTERİ NOTERDEN TASDİK ETTİRİLMEYECEK; ELEKTRONİK ORTAMDA TUTULACAKTIR.” başlıklı yazımızı inceleyiniz.

4)-Serbest Meslek Erbabının Tutacağı Defter; 13.12.2017 Tarihli Resmi gazetede yayımlanan VUK 486 Seri numaralı Genel tebliğine göre; Serbest Meslek Kazanç Defteri GİB Web sayfası üzerinden. “Defter-Beyan Sistemi” de Elektronik ortamda tutulmaya devam edilmektedir.

2019 yılı için SMK Defteri de tasdik ettirilmeyecektir. Defter Beyan Sisteminde tutulan defterlerin açılış ve kapanış onayı: İlk defa veya yeniden işe başlama ile sınıf değiştirme hallerinde kullanmaya başlamadan önce, izleyen faaliyet dönemlerindeki açılış onayları ise defterlerin kullanılacağı faaliyet döneminin ilk gününde GİB tarafından elektronik olarak yapılır. Açılış onayı Vergi Usul Kanun’da öngörülen tasdik hükmündedir. Defterlere ait oldukları takvim yılının son ayını takip eden dördüncü ayın sonuna kadar GİB tarafından elektronik ortamda kapanış onayı yapılır. Defter-Beyan Sistemi üzerinden tutulan defterler, Vergi Usul Kanun’u kapsamında geçerli kanuni defter olarak kabul edilecektir. Defter-Beyan Sistemi kullanmakla yükümlü olan mükelleflerden defter tutmak zorunda olanların kâğıt ortamında tuttukları defterlerin hukuki geçerliliği bulunmamaktadır.

2  KURUMLAR VERGİSİ MÜKELLEFLERİ İÇİN:

ANONİM ŞİRKETLER

a)-Yevmiye Defteri

b)-Defteri Kebir

c)-Envanter Defteri

d)-Damga Vergisi Defteri

e)-Yönetim Kurulu Karar Defteri

f)-Pay Defteri g)-Genel Kurul Toplantı ve Müzakere Defteri

ï,· Mevcut durumda kullanılmakta olan, pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defteri yeterli yaprakları bulunmak kaydıyla ve bu Tebliğde belirtilen bilgilerden eksik olanların yazılması suretiyle açılış onayı yapılmaksızın kullanılmaya devam edilebilir. (Ticari defter tebliği Geçici Madde -3/1)

LİMİTED ŞİRKETLER:

a) Yevmiye Defteri

b) Defteri Kebir

c) Envanter Defteri

d) Pay Defteri

e) Genel Kurul Toplantı ve Müzakere Defteri

ï,· Limited şirketlerde halen kullanılmakta olan ortaklar kurulu karar defterlerinde yeterli yaprakları bulunmak kaydıyla, genel kurul toplantı ve müzakere defteri olarak kullanılmaya devam olunabilir. (Ticari Defter Tebliği Geçici Madde -3/2)

ï,· Mevcut durumda kullanılmakta olan, pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defteri yeterli yaprakları bulunmak kaydıyla ve bu Tebliğde belirtilen bilgilerden eksik olanların yazılması suretiyle açılış onayı yapılmaksızın kullanılmaya devam edilebilir. (Ticari defter tebliği Geçici Madde -3/1)

LİMİTED ŞİRKET MÜDÜRLER KURULU DEFTERİ HAKKINDA AÇIKLAMA: (Bu defterin tutulması zorunlu değildir.) Bu defteri tutmak istemeyenler; Limited şirkette aldıkları kararları genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydetmek zorundadırlar. Limited şirketlerde müdür veya müdürler kurulunun şirket yönetimi ile ilgili olarak aldığı kararlar genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilebileceği gibi ayrı bir müdürler kurulu karar defteri de tutulabilir. Müdürler kurulu karar defterinin tutulması halinde açılış ve kapanış onayları dahil olmak üzere yönetim kurulu karar defterine ilişkin hükümler uygulanır. Kararların genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilmesi halinde Ticari Defterler Tebliğinin 10 uncu maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen hususların yazılması zorunludur. Ayrı bir müdürler kurulu karar defteri tutulması halinde müdür veya müdürler kurulu kararları genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilemez.

 E-DEFTER TUTANLAR;

YEVMİYE VE DEFTERİ KEBİR DIŞINDAKİ DEFTERLERİ NOTERE TASDİK ETTİRECEKLER:

e-Defter tutan mükellefler; Yevmiye ve Defteri Kebir defterleri dışında, Tutmak zorunda oldukları defterleri kağıt ortamında tasdik ettirmek ve tutmak zorundadırlar.

 DERNEK VE VAKIFLARIN İKTİSADİ İŞLETMELERİNİN TUTACAÄžI DEFTERLER (Ticari Defter Tebliği Md.5/4)

a) Yevmiye Defteri

b) Defteri Kebir

c) Envanter Defteri

3  KOOPERATİFLERİN TUTACAÄžI DEFTERLER: 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu'na göre kurulan kooperatifler ile bunların üst kuruluşları aşağıdaki defterleri tutacaktır.

a) Yevmiye Defteri

b) Defteri Kebir

c) Envanter Defteri

d) Genel Kurul Toplantı ve Müzakere Defteri

e) Yönetim Kurulu Karar Defteri

f) Pay Defteri Yukarıda sayılanlar dışında ihtiyaç halinde tutulması gereken DİÄžER DEFTERLER: İmalat defteri, Kombine imalatta imalat defteri, Bitim işleri defteri, Yabancı nakliyat kurumlarının hasılat defteri, Ambar defteri ve Çiftçi İşletme defteri. Anonim şirketler ile Damga Vergisi SÜREKLİ mükellefiyetti olanlar DAMGA VERGİSİ DEFTERİ.

 DEFTERLERİN TASDİK ZAMANI: Gerek VUK Md.221 gerekse TTK Md.64 hükümlerine göre:

1. Öteden beri işe devam etmekte olanlar defterin kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda (Normal hesap dönemleri için ARALIK AYI SONUNA KADAR );

2. Hesap dönemleri Maliye Bakanlığı tarafından tespit edilenler, defterin kullanılacağı hesap döneminden önce gelen son ayda;

3. Yeniden işe başlayanlar, sınıf değiştirenler ve yeni bir mükellefiyete girenler işe başlama, sınıf değiştirme ve yeni mükellefiyete girme tarihinden önce; vergi muafiyeti kalkanlar, muaflıktan çıkma tarihinden başlayarak on gün içinde;

4. Tasdike tabi defterlerin dolması dolayısıyla veya sair sebeplerle yıl içinde yeni defter kullanmaya mecbur olanlar bunları kullanmaya başlamadan önce.

 TASDİK YENİLEME (ARA TASDİK) (VUK MD. 222 ve TİCARİ DEFTER TEBLİÄžİ MADDE 17â€"18) Defterlerini ertesi yılda da kullanmak isteyenler Ocak ayı, hesap dönemleri Maliye Bakanlığınca tespit edilenler bu dönemin ilk ayı içinde tasdiki yeniletmeye mecburdurlar.

 ARA TASDİK (TASDİK YENİLEME) YAPILABİLECEK DEFTERLER:

1- Yevmiye defteri, ( Ara tasdik yapılmasan önce, kapanış onayı yaptırılması gerekir.)

2- Defteri kebir,

3- Envanter defteri

4- A.Ş Yönetim Kurulu Karar Defteri, (Ara tasdik yapılmasan önce. Kapanış onayı yaptırılması gerekir.)

5-Kullanılması halinde Damga Vergisi Defteri

 KAPANIŞ ONAYI (TASDİKİ) YAPILACAK DEFTERLER : ( TTK MD 64/ 3, 5 )

1)-Anonim Şirket Yönetim Kurulu KARAR DEFTERİ, (İzleyen faaliyet döneminin birinci ayının sonuna kadar normal hesap dönemleri için OCAK AYI Sonu)

2)- YEVMİYE DEFTERİ, (İzleyen faaliyet döneminin altıncı ayının sonuna kadar normal hesap dönemleri için HAZİRAN AYI Sonu) Yukarıdaki defterler dışındaki defterlerin KAPANIŞ TASDİKİ YAPTIRILMAZ.

4  TİCARET SİCİL TASDİKNAMESİ ALMA ZORUNLULUÄžU: Ticaret siciline kayıtlı bulunanlar; Ticari defterlerinin noterlere tasdikleri sırasında, TTK. nun 64. maddesinde belirtilen ve Ticaret Sicili Yönetmeliğinin 16’ncı maddesi uyarınca Ticaret sicil müdürlüklerinden alacakları “TİCARET SİCİLİ TASDİKNAMESİ” Noterlere ibraz edilecektir. Ancak; 27/01/2013 Tarihli Resmi Gazetede yayımlanan Ticaret Sicili Yönetmeliğinin 16/6. maddesine göre “Sicil tasdiknamesi; Tasdiknamede yer alan bilgilerde bir değişiklik olmadığı veya yenisi düzenlenmediği sürece geçerlidir.” Hükmüne göre önceki yıl veya yıllarda alınmış belgeler yukarıdaki koşulları taşıması halinde yeniden alınmasına gerek yoktur. Eski tarihli belge notere ibrazı yeterlidir Çalışmalarınızda kolaylıklar dilerim. Saygılarımla, Yücel AKDEMİR BAŞKAN
#57
Vergi Mevzuatı / 2019 YILINDA E-FATURA, E-DEFTE...
Last post by admin - Kasım 22, 2018, 06:14:46 ÖS
2019 YILINDA E-FATURA, E-DEFTER VE E-ARŞİV UYGULAMALARINA BAŞLAMA TARİHLERİ

ÖZET:Mevcut  Vergi  Usul  Kanunu  Genel  Tebliğleri   ve taslak genel   tebliğ düzenlemelerine göre  2019  yılında  e-Fatura,    e-Defter    ve    e-Arşiv uygulamasına geçiş tarihleri bu Sirkülerin konusunu oluşturmaktadır.

Mevcut  düzenlemelere  göre,2017  hesap  dönemi  brüt  satış  hasılatı  10 milyon TL ve üzeri olan mükellefler, 2019 hesap döneminde,e-defter tutmak ve 1 Ocak 2019 tarihinden itibaren e-fatura düzenlemek zorundadırlar.

VUK Tebliğ taslağıile de hali hazırda 421 ve 454 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleri kapsamında e-Fatura  ve  e-Defter uygulamalarına dahil olma zorunluluğu bulunan mükelleflere, 1.7.2019 tarihine kadar e-Arşiv Fatura uygulamasına da geçme zorunluluğu getirilmektedir.

Vergi Usul Kanunu Tebliğlerine göre e-Fatura, e-Defter ve e-Arşiv tanımları aşağıdaki gibidir.

⎯ E-fatura, 397 sıra No.lu VUK Genel Tebliğinde yer alan şartlara uygun olan ve elektronik belge biçiminde oluşturulmuş fatura olarak tanımlanmaktadır. E-Fatura,  yeni  bir  belge türü olmayıp, kağıt fatura ile aynı hukuki niteliklere sahiptir.

- Elektronik arşivise  433  No.lu  VUK  Genel Tebliğinde yer alan şartlara uygun şekilde elektronik  ortamda  oluşturulan  faturanın  elektronik  ortamda  muhafaza  ve  ibraz edilmesi  anlamına  gelmektedir  E-Fatura,  e-fatura  sistemine  kayıtlı  olan  mükelleflere düzenlenirken, e-arşiv olarak düzenlenen fatura  e-Fatura Uygulamasına kayıtlı olmayan vergi mükelleflerine ve vergi mükellefi olmayanlarla ilgilidir.

- e-Defter ise Vergi Usul Kanunu ve Türk Ticaret Kanunu hükümleri gereğince tutulması zorunlu olan defterlerin ilgili idareler tarafından belirlenen format ve standartlara uygun biçimde  elektronik  dosya  biçiminde  hazırlanması,  bastırılmaksızın  kaydedilmesi, değişmezliğinin, bütünlüğünün ve kaynağının doğruluğunun garanti altına alınması ve ilgililer nezdinde ispat aracı olarak kullanılabilmesine imkan tanımayı hedefleyen hukuki ve teknik düzenlemeler bütünü olarak tanımlanmaktadır.

Bugüne  kadar  Vergi  Usul  Kanunu  Genel  Tebliğleri  ile  yapılan  düzenlemelerle  aşağıdaki mükelleflere e-defter ve e-fatura uygulaması zorunluluğu getirilmiştir.

1)Petrol Piyasası Kanunu kapsamında madeni yağ lisansına sahip olanlar,

2)Petrol  Piyasası  Kanunu  kapsamında  madeni  yağ  lisansına  sahip  olanlardan  2011 takvim yılında mal alan mükelleflerden 31/12/2011 tarihi itibariyle asgari 25 Milyon TL brüt satış hasılatına sahip olanlar,

3)Özel  Tüketim  Vergisi  Kanununa  ekli  (III)  sayılı  listedeki  malları  imal,  inşa  veya  ithal edenler,

4)Özel  Tüketim  Vergisi  Kanununa  ekli  (III)  sayılı  listedeki  malları  imal,  inşa  veya  ithal edenlerden 2011 takvim yılında mal alan mükelleflerden 31/12/2011 tarihi  itibariyle asgari 10 Milyon TL brüt satış hasılatına sahip olanlar,

5)Elektronik  fatura  ve  elektronik  defter  uygulamasına  geçme  zorunluluğu  getirilen mükellefler;  tam  bölünme,  birleşme  (devralma  şeklinde  birleşme  ve  yeni  kuruluş şeklinde  birleşme)  veya  tür(nev’i)  değişikliğine  gitmeleri  halinde  devrolunan  veya birleşilen tüzel kişi mükellefler ile tam bölünme veya tür (nev’i) değişikliği sonucunda ortaya çıkan yeni tüzel kişi mükellefler,

6)2014 veya müteakip hesap dönemleri brüt satış hasılatı 10 Milyon TL ve üzeri olan mükellefler,

7)Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli I sayılı listedeki malların imali,  ithali, teslimi vb. faaliyetleri  nedeniyle  Enerji  Piyasası  Düzenleme  Kurumu  (EPDK)'ndan  lisans  alan mükellefler (Bayilik lisansı olanlar, münhasıran bu lisansa sahip olmaları nedeniyle bu kapsamda değerlendirilmez)

Hazine  ve  Maliye  Bakanlığı,  e-defter,  e-arşiv  ve  e-fatura  uygulamasına  dahil  olan  mükellef sayılarını  artırmayı  hedeflemektedir.  Bu  kapsamda  halen  Gelir  İdaresi  Başkanlığı  internet sayfasında yayınlamakta olduğu Vergi Usul Kanunu Tebliği taslaklarında e-defter, e-fatura ve e-arşiv uygulamasının yaygınlaştırılmasına ilişkin düzenlemelere yer vermektedir.

Halen  yürürlükte  olan Vergi  Usul  Kanunu  Tebliğleri  ile  taslak  düzenlemelere  göre,    bu uygulamaların yaygınlaştırılmasının genel çerçevesi aşağıdaki gibidir.

E-Defter ve e-Fatura

E-Defter ve e-Fatura tutma zorunluluğu diğer mükellefler için ne zaman başlar?Halen  diğer  mükellefler  (yukarıda belirtilen)  yanında,
2016  hesap dönemi brüt satış hasılatı 10 Milyon TL  ve  üzeri  olan  mükellefler 
2018 hesap döneminde e-defter  tutmakta ve  1/1/2018  tarihinden  buyana  e-fatura  düzenlemektedirler. 
Bunlara ilave   olarak   2019 yılında  aşağıda belirtilen mükelleflerde e-defter ve e-fatura uygulamasına geçeceklerdir.
1. 2017  hesap  dönemi  brüt satış  hasılatı  10  Milyon  TL  ve  üzeri olan  mükellefler    2019 hesap döneminde,  e-defter     tutmak     ve 1/1/2019    tarihinden    itibaren    e-fatura düzenlemek zorundadır.

2. Özel    Tüketim    Vergisi Kanununa  ekli  I  sayılı  listedeki malların  imali,  ithali,  teslimi  vb. faaliyetleri  nedeniyle  Enerji  Piyasası Düzenleme  Kurumu  (EPDK)'ndan2018  yılı  içerinde  lisans  alan mükellefler  1/1/2019  tarihinden itibaren elektronik fatura ve elektronik   defter   uygulamasına geçmek zorundadır. Bununla birlikte lisans tarihi 1/10/2018 â€"31/12/2018  tarihi  olan  mükellefler istemeleri halinde 1/1/2020 tarihinden  itibaren  elektronik  defter tutabilecekler ve e-Fatura uygulamasına geçebileceklerdir.

3.Özel    Tüketim    Vergisi Kanununa  ekli  III  sayılı  listedeki malları  imal,  inşa  ve  ithal  eden mükellefler  de  2018  yılı  içerinde mükellefiyet    tesis    ettirenler 1/1/2019 tarihinden itibaren elektronik fatura  ve  elektronik  defter uygulamasına  geçmek  zorundadır. Bununla  birlikte  mükellefiyet  tesis tarihi   1/10/2018 â€"31/12/2018 tarihi  olan  mükellefler  istemeleri halinde 1/1/2020 tarihinden itibaren elektronik defter tutabilecekler ve e-Fatura uygulamasına geçebileceklerdir.


VUK Genel Tebliğ Taslağı ile
⎯2017  veya  müteakip  yıllar cirosu   5   milyon   TL’yi   aşan mükelleflerin  1.7.2019  tarihinden itibaren   e-Fatura  uygulamasına  ve 1.1.2020  tarihinden  itibaren  de  e-Defter Uygulamasına

⎯2018 ve izleyen yıllar cirosu 5 milyon TL yi aşan mükellefler ise ilgili yılı  izleyen  2’nci  yılın  başından itibaren geçiş zorunluluğu getirilmesi,öngörülmektedir. ÖTV I ve III sayılı liste kapsamında olanlar ÖTV  (I)  sayılı  liste  kapsamındaki mallar   ile   ilgili   olarak   EPDK   dan lisans  alan  veya  ÖTV  III  sayılı  liste kapsamından ÖTV mükellefiyeti tesis ettirenlerin,  lisans  alımı  veya  ÖTV mükellefiyetinin  tesis  edildiği  ayı izleyen  dördüncü  ayın  başından  e-Fatura    ve e-Defter  uygulamasına (2018  yılında  lisans  alımı  veya mükellefiyet  tesisini  gerçekleştiren mükellefler için 1.7.2019 tarihinden itibaren e-Fatura   uygulamasına, 1.1.2020 tarihinden itibaren e-Defter uygulamasına)   geçiş   zorunluluğu getirilmektedir.

İhracat İşlemlerinde e-Fatura Uygulaması

E-Fatura  uygulamasına  kayıtlı  olan mükelleflerden,  25/10/1984  tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 11 inci maddesi kapsamındaki  mal  ihracı  ve  yolcu beraberi  eşya  ihracı  (Türkiye’de ikamet etmeyenlere KDV hesaplanarak   yapılan   satışlar) kapsamında  fatura  düzenleyecek olanlar,  bahsi  geçen  faturalarını 1/7/2017 tarihinden itibaren e-fatura olarak düzenlemektedirler. Bununla birlikte e-Fatura uygulamasına     kayıtlı     olan mükelleflerden  mal  ihracı  ve  yolcu beraberi  eşya  ihracı  kapsamında fatura    düzenleyecek    olanlar, istemeleri halinde 1/1/2017 tarihinden   itibaren   söz   konusu faturalarını    e-Fatura olarak düzenlemeye  başlayabilecekleri  gibi 1/7/2017    tarihine    kadar    matbu (kağıt  veya  e-Arşiv)  fatura  da düzenleyebilmektedirler. .

E-Fatura  uygulamasında  bulunan mükelleflerin    bavul    ticareti kapsamında   hali   hazırda   kağıt ortamda    düzenledikleri    ÖZEL FATURA’ ları 1.7.2019 tarihinden itibaren   elektronik   ortamda   ve   e-Fatura    olarak    düzenlenmesi zorunluluğu getirilmektedir.

E-arşiv

Kimler e-arşiv kullanmak zorundadır?

E-arşiv uygulamasındanyararlanmak isteyenmükelleflerin   397   sıra numaralı  Vergi  Usul Kanunu  Genel Tebliği   ile   getirilen   e-Fatura Uygulamasına    kayıtlı    olmaları gerekmektedir.

Ancak  464  Sıra  No.lu  VUKGT uyarınca internet  üzerinden  mal  ve hizmet satışı yapan ve 2017 yılı gelir tablosu  brüt  satış  hasılatı  tutarı  5 milyon   lira   ve   üzerinde   olan mükellefler,31/12/2018    tarihine kadar  başvurularını  ve  fiili  geçiş hazırlıklarını tamamlayarak 1/1/2019tarihinden  itibaren  e-Arşiv Uygulamasına geçmek zorundadırlar.

VUK Tebliğ taslakları ile öngörülen geçiş dönemleri aşağıdaki gibidir.

1. VUK  Tebliğ taslağı  ile  hali hazırda 421 ve 454 Sıra No.lu Vergi Usul   Kanunu   Genel   Tebliğleri kapsamında  e-Fatura    ve    e-Defter uygulamalarına    dahil     olma zorunluluğu  bulunan  mükelleflere, 1.7.2019    tarihine    kadar    e-Arşiv Fatura  uygulamasına  da  geçme zorunluluğu getirilmektedir.

2. E-Ticaret    Aracı    Hizmet Sağlayıcıları,  İnternet  Reklamcılığı Hizmet   Aracıları   ile   İnternet Ortamında     İlan     Yayınlayan mükelleflere 1.7.2019 tarihine kadar e-Arşiv  Fatura  uygulamasına  geçiş zorunluluğu getirilmektedir.

3. 2017  veya  müteakip  hesap dönemleri  brüt  satış  hasılatı  (veya satışları  ile  gayrisafi  iş  hasılatı)  5 Milyon TL ve üzeri olan mükelleflere Gelir/Kurumlar Vergisi Beyannamelerinin   verildiği   tarihi izleyen  hesap  dönemi  başından itibaren (2017 yılı cirosundan dolayı aşanlar için 1.7.2019 tarihine kadar) e-Arşiv  Fatura  uygulamasına  geçme zorunluluğu getirilmektedir.

4. e-Fatura ve e-Arşiv uygulamalarına   kayıtlı   olmayan mükelleflerce  aynı  günde  aynı  kişi veya    kurumlara    düzenlenen faturaların  vergiler  dahil  toplam tutarının 50.000 TL’yi aşması halinde söz  konusu  faturaların  1.7.2019 tarihinden  itibaren  ücretsiz  olarak sunulan     e-Arşiv  İnternet  Portali üzerinden  e-Arşiv  Fatura  olarak düzenleme zorunluluğu getirilmektedir.

5. 483   SN   VUK   GT’nin   6’ncı maddesinde    belirtilen    ÖKC kullanımından  muafiyeti  şartlarını sağlayarak ÖKC kullanımından muaf olan  ve  e-Arşiv Fatura uygulamasına dahil  olan  mükelleflerin;  vergiler dahil  500  TL’yi aşmayan perakende mal   ve   hizmet   satışlarında düzenlenecek  e-Arşiv  Faturalarında müşterinin  adı  bölümüne  “Nihai Tüketici” açıklaması ile düzenlenmesi  halinde  perakende satış fişi veya ödeme kaydedici cihaz fişi  yerine  kullanılabilmesine  imkan verilmektedir.

6. Başkanlık,  yapacağı  analiz çalışmalarıyla  riskli  ya  da  vergiye uyum  düzeyi  düşük  mükelleflere  ve Başkanlıkça    belirlenen    diğer mükellef  gruplarına  yazılı  bildirimle en az 3 aylık süre vermek suretiyle e-Fatura ve e-Arşiv    Fatura uygulamalarına  geçme  zorunluluğu getirmeye yetkili kılınmaktadır.

7.Tebliğ taslağı ile belirtilen mükellef gruplarına   e-Arşiv   Faturalarının düzenlenmesi ve müşterilerine kağıt ortamda iletilmesinde el terminallerinin  kullanılması  imkanı getirilmektedir.

Diğer  taraftan,  yukarıda  belirtilen  tebliğ  taslaklarında  yer  alan  tarihlerin  henüz  kesinleşmediği  ve değişebileceği dikkate alınmalıdır


#58
Çalışma Ve İş Hayatı / SİGORTALILARA ÖDENEN GEÇİÇİ İŞ...
Last post by admin - Kasım 19, 2018, 10:13:36 ÖS
SİGORTALILARA ÖDENEN GEÇİÇİ İŞ GÖREMEZLİK ÖDENEÄžİNİN İŞVEREN PRİM BORÇLARINA MAHSUP EDİLMESİNİN USUL VE ESASLARI: Bilindiği üzere 5510 sayılı yasanın 18 inci maddesinin 6. fıkrasında; “Geçici iş göremezlik ödenekleri toplu iş sözleşmesi yapılan işyerleri ile kamu idarelerinin işverenleri tarafından Kurumca belirlenen usul ve esaslara göre Kurum adına sigortalılara ödenerek, daha sonra Kurum ile mahsuplaşmak suretiyle tahsil edilebilir.” hükmü yer almaktadır. Yine Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin “Geçici İş Göremezlik Ödeneğinin Ödenmesi” başlıklı 40 ıncı maddesinin yedinci fıkrasında;” Kamu idarelerinde Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında çalışan sigortalılar ile toplu iş sözleşmesi yapılan işyerlerinde çalışan sigortalılara ödenecek geçici iş göremezlik ödeneği, yapılacak protokol ile sigortalılar için Kuruma ödenecek sigorta primine mahsup edilmek üzere, işverenleri tarafından Kurum adına sigortalılara ödenebilir. İşveren tarafından sigortalıya geçici iş göremezlik ödeneğinin ödenmesi hâlinde, işverenin; geçici iş göremezlik ödeneğinin sigortalıya ödendiğini gösterir ödeme belgesinin Kuruma ibrazından sonra, Kurum tarafından hesaplanarak bulunacak geçici iş göremezlik ödeneği toplamı, işverenin Kuruma olan borcuna, borcun olmaması halinde ise ilk prim borcuna mahsup edilir. İşyerinin kapanmış olması halinde ise iade edilir.” hükümleri düzenlenmiş bulunmaktadır. 2016-21 sayılı SGK genelgesinin 6.2. bölümünde 10/7/2018 tarih 2018-26 sayılı genelge ile yapılan değişiklikle bu uygulamadan tüm işverenlerin yararlanması sağlanmıştır.

Mahsuplaşma talebinde bulunan işveren ile SGK İl Müdürlüğü tarafından ekteki matbu protokol karşılıklı imza altına alındıktan sonra, SGK il müdürlüğü tarafından söz konusu protokol ile işyeri bilgileri (işyeri unvanı, işyeri sicil numarası, işyeri adresi ve imzalanan protokolün bir sureti) programa tanımlanır. İşyeri bazında tanımlama yapılması nedeniyle, her şube için ayrı ayrı protokol imzalanması gerekmektedir. Bu uygulamadan faydalanabilmek için; 1) İstirahatli sürelerde çalışanlara hak ettiği ücret tam olarak ödenmeli, 2) Çalışanların istirahatli olduğu sürelerde sigorta prim matrahı ve gün sayısı eksiksiz bildirilmeli, 3) Aylık prim ve hizmet belgesinde “sigortalı istirahatli sürede fiilen çalışmamıştır” kutucuğu işaretlenmelidir. Bu sistemde maktu ücret uygulamasında olduğu gibi işçi ücretini tam alıp geçici iş göremezlik ödeneğini işverene iade etmeyecek; SGK ile yapılan anlaşma gereğince bu ödenekler sigortalıya yatmadan cari ay primlerinden mahsup edilecektir. Başka bir ifade ile raporlu olan bir personelin SGK’ ya bildiriminin tam ve eksiksiz yapılması halinde, SGK tarafından personele yatırılacak olan ödenek tutarı doğrudan işverene aktarılarak mahsup sağlanır. Bu uygulamada, SGK tarafından çalışanlara iş göremezlik ödeneği doğrudan çalışan hesabına değil, işverenin borçlarına mahsup edilmekte dolayısıyla önemli bir iş yükünü de ortadan kaldırmaktadır. Saygılarımızla…

“Geçici İş Göremezlik Ödeneklerinin Mahsuplaşma İşlemlerine İlişkin Protokol” tam metni…>>> https://www.turmob.org.tr/Mevzuat/PDF/16648

2018/21 “4447 Sayılı Kanun’un Geçici 20’^nci Maddesinde Yer Alan Prim Desteği” konulu SGK Genelgesi tam metni…>>>https://www.turmob.org.tr/mevzuat/Pdf/15396
#59
Çalışma Ve İş Hayatı / 5510 SAYILI KANUNUN 5-1/B KAPS...
Last post by admin - Kasım 19, 2018, 10:07:23 ÖS
5510 SAYILI KANUNUN 5-1/B KAPSAMINDAKİ SİGORTALILARIN İŞ KAZASI SAYILMA HALLERİ İLE İŞ KAZASININ BİLDİRİMİNİN USUL VE ESASLARI: Bilindiği üzere 5510 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında; • 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunda belirtilen, aday çırak, çırak ve işletmelerde mesleki eğitim gören öğrenciler, • Meslek lisesinde veya yüksek öğrenim kuruluşlarında zorunlu staja tabi tutulan öğrenciler, • Kamu kurum ve kuruluşları tarafından desteklenen projelerde görevli bursiyerler, • 2547 sayılı Yükseköğretim kanunun 46’ıncı maddesine göre prime esas kazanç tutarları alt sınırı aşmayan kısmı zamanlı çalışan öğrenciler, sayılmıştır.

5510 sayılı Kanunun 13’üncü maddesinin birinci fıkrasında iş kazası; a) Sigortalının işyerinde bulunduğu sırada, b) İşveren tarafından yürütülmekte olan iş nedeniyle sigortalı kendi adına ve hesabına bağımsız çalışıyorsa yürütmekte olduğu iş nedeniyle, c) Bir işverene bağlı olarak çalışan sigortalının, görevli olarak işyeri dışında başka bir yere gönderilmesi nedeniyle asıl işini yapmaksızın geçen zamanlarda, d) Bu Kanunun 4’üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki emziren kadın sigortalının, iş mevzuatı gereğince çocuğuna süt vermek için ayrılan zamanlarda, e) Sigortalıların, işverence sağlanan bir taşıtla işin yapıldığı yere gidiş gelişi sırasında, meydana gelen ve sigortalıyı hemen veya sonradan bedenen ya da ruhen engelli hale getiren olay olarak tanımlanmıştır. Buna göre bir olayın iş kazası sayılabilmesi için; • Kazayı geçiren kişinin sigortalı olması, • Kaza sonucu bedence veya ruhça engelli hale gelmesi, • Kaza ile sonuç arasında uygun bir illiyet bağının bulunması, şartlarının bir arada bulunması ile birlikte, olayın yukarıdaki bentlerde sayılan hallerden birinde meydana gelmesi gerekmektedir. Buna göre, Kanunun 5’inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde sayılanlardan mesleki ve teknik ortaöğretim sırasında alan eğitimi gören öğrenciler için işyeri, eğitim gördükleri atölye, laboratuvar ve benzeri yerlerdir. Bu nedenle atölye ya da laboratuvar dışında meydana gelen olaylar 5510 sayılı Kanunun 13’üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamına girmediğinden iş kazası sayılmayacaktır. Sigortalının işyerinde kalp krizi geçirmesi veya başka bir hastalık nedeniyle ölmesi ya da ruhen veya bedenen hemen veya sonradan engelli hale gelmesi iş kazası olarak kabul edilecektir. 5510 sayılı Kanunun 5’inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında bulunan ve yukarıda sayılan kişilerden çırak ve stajyer öğrenciler ile aynı maddenin (e) bendi kapsamındaki İş-Kur kursiyerlerinin staj gördükleri sırada iş kazası geçirmeleri veya meslek hastalığına tutulmaları halinde, söz konusu kişilerin çalıştığı/staj gördüğü işyeri işverenleri tarafından bildirimleri manuel olarak kağıt ortamında yapılacak ve yükümlülüğün süresinde yerine getirilmemesi durumunda idari para cezaları eğitim veya staj gördükleri işyeri işverenlerine uygulanacaktır. Ancak, okul tarafından süresinde bildirim yapılması durumunda bu bildirim işletme adına yapılmış sayılacaktır. Örnek: Teknik lise son sınıfta iken bir işletmede staj gören öğrenci söz konusu işletmede iş kazası geçirmiştir. Bu durumda iş kazası bildirimi öğrencinin okuduğu okul tarafından değil, staj gördüğü işletme tarafından bildirilecektir. Bildirimin yapılmaması halinde idari para cezası okula değil, staj görülen işletmeye uygulanacaktır. Ancak, okul tarafından süresinde bildirim yapılması durumunda bu bildirim işletme adına yapılmış sayılacaktır. Bununla birlikte söz konusu kapsamda sayılanların istirahat raporu almış olması durumunda çalışılmadığına dair bildirim işlemlerinin primlerin bildirildiği okul veya İş-Kur tarafından yapılması gerekmektedir. Özellikle, çırak, stajyer ve bursiyer çalıştıran işverenlerimizin yukarıda yapılan açıklamaları dikkate almalarını tavsiye ederiz. Saygılarımızla…
2018/21 “4447 Sayılı Kanun’un Geçici 20’^nci Maddesinde Yer Alan Prim Desteği” konulu SGK Genelgesi tam metni…>>>https://www.turmob.org.tr/mevzuat/Pdf/15396
#60
Çalışma Ve İş Hayatı / SGK EMEKLİLİK HİZMETLERİ 2018/...
Last post by admin - Kasım 17, 2018, 10:02:53 ÖÖ
http://www.asmmmo.org.tr/userfiles/others/files/Mvzt/Gnlg/5510/2018-38.pdf
İÇİNDEKİLER
BİRİNCİ KISIM
AYLIÄžA HAK KAZANMA KOŞULLARINI ETKİLEYEN
TEMEL EMEKLİLİK KAVRAMLARI
1. Sigortalılık Süresi...1
1.1. Sigortalılık Süresinin Başlangıcını Etkileyen Faktörler....................................................2
1.1.1. İşe Giriş Tarihi ile Primlerin Ödenmeye Başladığı Tarihin Farklı Olması ....................2
1.1.2. Kurumca Devir Alınan 506 Sayılı Kanunun Geçici 20 nci Maddesi Kapsamındaki
Sandıklar...2
1.1.3. 18 Yaşın Altında Geçen Hizmetler ................................................................................2
1.1.4. Birden Fazla Sigortalılık Haline Tabi Olma ..................................................................4
1.1.5. Kanunun Yürürlük Tarihinden Önce Birden Fazla Sosyal Güvenlik Kanununa Tabi
Hizmeti Olanlar...4
1.1.6. Borçlanmalar...4
1.2. Sigortalılık Süresine Eklenen Süreler ...............................................................................4
2. Prim Ödeme Gün Sayısı...5
2.1. Prim Ödeme Gün Sayısı Koşulları ve Prim Ödeme Gün Sayılarını Oluşturan Hizmetler5
2.2. Prim Ödeme Gün Sayısına Eklenen Süreler .....................................................................5
2.2.1. Maden İşyerlerinin Yer Altı İşlerinde Geçen Çalışmalar..............................................5
2.2.2. 5434 Sayılı Kanunun Mülga 32 nci Maddesine Göre FHSZ .........................................5
2.2.3. Fiili Hizmet Süresi Zammına (FHSZ) Tabi Çalışmalar.................................................6
2.2.4. Başka Birinin Sürekli Bakımına Muhtaç Derecede Ağır Engelli Çocuğu Bulunan Kadın
Sigortalılar...6
3. Yaş...7
3.1. Sigortalı Emeklilik İşlemlerinde Yaş Kavramı ve Uygulaması ........................................7
3.2. Yaş Hadlerinden İndirim Yapılması .................................................................................8
3.2.1. 506 Sayılı Kanunun Mülga Ek 5 inci Maddesi Kapsamındaki İtibari Hizmet Süreleri.8
3.2.2. FHSZ Kapsamındaki Hizmetler.....................................................................................9
3.2.3. Başka Birinin Sürekli Bakımına Muhtaç Derecede Ağır Engelli Çocuğu Bulunan Kadın
Sigortalılar...9
4. 4/1-(a) Kapsamında Aylık Bağlanacak Sigortalılardan 506/Ek 5, 5434/32 ve Kanunun 40
Incı Maddesine Tabi Hizmetlerin Aylığa Hak Kazanma Koşullarında Değerlendirilmesi ...10
4.1. 506/Ek 5 ve Kanunun 40 ıncı Maddesine Tabi Hizmetlerin Değerlendirilmesi.............11
4.2. Kanunun Geçici 48 inci Maddesine Göre Prim Farkını Ödeyenlerin Fiili Hizmet Süresi
Zammından Yararlanmasına İlişkin Usul ve Esaslar.............................................................16
4.3. 5434 sayılı Kanunun mülga 32 nci ve Kanunun 40 ıncı Maddesi Kapsamındaki
Hizmetlerin Değerlendirilmesi...............................................................................................16
İKİNCİ KISIM
KISA VE UZUN VADELİ SİGORTA KOLLARINDAN SAÄžLANAN YARDIMLAR
BİRİNCİ BÖLÜM
İŞ KAZASI VE MESLEK HASTALIÄžI SİGORTASI
1. Sürekli İş Göremezlik Geliri .............................................................................................18
1.1. Sürekli İş Göremezlik Gelirinin Hesaplanması...............................................................19
1.2. İş Kazası ve Meslek Hastalığında Hizmetlerin Birleştirilmesi .......................................24
1.3. Birden Fazla İş Kazasına Uğrama Durumu.....................................................................26
1.4. Gelir Alt Sınırı...27
1.5. Gelirlerde Yapılan Artırım ve İndirimler........................................................................27
Adres: Mithatpaşa Cd. No:7 06410 Sıhhiye/ANKARA Ayrıntılı Bilgi : Nevin ÖZGÜL Daire Başkanı
Tel: 0312 432 10 63 Faks: 0312 432 10 62 Birim Eposta : EHGM_bhacedb@sgk.gov.tr
ii
1.6. Sürekli İş Göremezlik Derecesi İtirazlarıyla İlgili Mahkeme Kararları Hakkında
Yapılacak İşlemler...29
1.7. Gelirin Başlangıcı...30
1.8. Gelirin Sermayeye Çevrilmesi ........................................................................................30
1.9. Maddi Tazminatların Gelirlerden Kesilmesi...................................................................31
1.10. Diğer Hususlar...31
2. Ölüm Geliri ...33
2.1. Ölüm Gelirinin Hesaplanması.........................................................................................34
2.2. Ölüm Geliri İşlemlerinde Ölüm Nedeninin Belirlenmesi Usul ve Esasları ile Ölüm Geliri
Bağlanacak Sigortalı Dosyasında Bulunması Gereken Belgeler ...........................................35
2.3. 2008/Ekim Öncesi Ölen ve SİD Oranı % 50’nin Altında Olup Ölüm Nedeni İş Kazası ve
Meslek Hastalığına Bağlı Olmayan Sigortalıların Hak Sahiplerine Yapılacak İşlemler .......36
3. Sürekli İş Göremezlik Geliri/Ölüm Geliri Dosyalarının Tasnifi........................................37
İKİNCİ BÖLÜM
MALULLÜK SİGORTASI
1.Malullük Sigortasından Sağlanan Yardımlar......................................................................37
2. Malul Sayılma ...37
3. Malullük Aylığına Hak Kazanma Koşulları.......................................................................40
4. Malullük Aylığının Başlangıcı...........................................................................................41
5. Malullük Aylığı Başvurusu Ve İstenecek Belgeler............................................................42
6. Malullük Aylığının Kesilmesi, Yeniden Başlaması Ve Durum Değişiklikleri..................43
7. Malullük Aylığı Almakta İken Çalışma Nedeniyle Aylığın Kesilmesi Gerektiği Daha Sonra
Tespit Edilenler ...45
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
YAŞLILIK SİGORTASI
1. Yaşlılık Sigortasından Sağlanan Yardımlar.......................................................................47
2. Yararlanma Koşulları ...47
2.1. Genel Koşullar...47
2.1.1. 4/1-(a) ve 4/1-(b) Kapsamında 8/9/1999 (Dahil) Tarihinden Önce Sigortalı Olanlar..47
2.1.2. 4/1-(a) ve 4/1-(b) Kapsamında 8/9/1999 (Hariç) ila 30/4/2008 (Dahil) Tarihleri
Arasında Sigortalı Olanlar...51
2.1.3. 30/4/2008 (Hariç) Sonrasında Sigortalı Olanlar...........................................................51
2.2. Özel Koşullar...53
2.2.1. Kanuna Göre Özel Şartlarla Aylığa Hak Kazanma Koşulları......................................53
2.2.2. 2008/Ekim Ay Başından Önce Sigortalı Olan 4/1-(a) Sigortalılarının Özel Şartlara Göre
Aylığa Hak Kazanma Koşulları .............................................................................................59
3.Yaşlılık Aylığı Başvurusu ...................................................................................................61
4. Yaşlılık Aylığının Başlangıcı .............................................................................................63
5. Prim Borcu Olan Sigortalıların Aylık Başlangıcı ..............................................................64
6. Yaşlılık Aylığının Kesilmesi ve Yeniden Bağlanması.......................................................69
6.1. İlk Defa Kanuna Tabi Sigortalı Olanlar..........................................................................69
6.2. Kanunun Yürürlük Tarihinden Önce Sigortalı Olanlar...................................................69
6.3. Aylık Kesildikten Sonra Yeniden Çalışmaya Başlayanların Hizmetlerinin
Değerlendirilmesi...71
6.4. 5335 Sayılı Kanun Kapsamında Çalışmaya Başlayanların Aylık Kesildikten Sonraki
Hizmetlerinin Değerlendirilmesi............................................................................................71
6.4.1. Aylığın Kesilme Tarihinin Belirlenmesi ve Yeniden Bağlanmasında Aranacak Şartlar
...72
Adres: Mithatpaşa Cd. No:7 06410 Sıhhiye/ANKARA Ayrıntılı Bilgi : Nevin ÖZGÜL Daire Başkanı
Tel: 0312 432 10 63 Faks: 0312 432 10 62 Birim Eposta : EHGM_bhacedb@sgk.gov.tr
iii
6.4.2. Aylık Bağlanacak Statü ve Aylık Hesabı.....................................................................73
6.5. Aylığa Hak Kazanma Koşullarının Oluşmadığının Aylık Bağlandıktan Sonra Tespit
Edilmesi ve Aylığın Tekrar Başlaması...................................................................................74
6.6. Çalışma Nedeniyle Aylığın Kesilmesi Gerektiği Daha Sonra Tespit Edilenler..............76
6.7. Aylık Bağlandıktan Sonra Prim Ödeme Gün Sayısı Eksik Olduğu Tespit Edilenler .....77
6.8. İş Akitleri Feshedilen veya Görevlerine Son Verilen Sigortalılardan Mahkeme Kararıyla
Görevlerine İade Olunanların Aylıklarının Kesilmesi ve Yeniden Başlatılması ...................82
7. 4/1-(a) Sigortalıları İçin Kıdem Tazminatı.........................................................................83
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
ÖLÜM SİGORTASI
1. Ölüm Sigortasından Sağlanan Yardımlar...........................................................................84
2.Yararlanma Şartları ...84
2.1. Sigortalıya İlişkin Koşullar .............................................................................................84
2.2. Hak Sahiplerine İlişkin Koşullar.....................................................................................86
2.2.1. Eşe Aylık Bağlama Şartları..........................................................................................87
2.2.2. Çocuklara Aylık Bağlama Şartları ...............................................................................87
2.2.3. Ana ve Baba ...93
2.2.4. Ana ve Babaların Gelir Tespit İşlemleri ......................................................................95
2.3. 5/12/2017 tarihli Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinde Yapılan Değişikliğe Göre Hak
Sahiplerine İlişkin Koşullar...95
3. Kanunun Geçici Maddelerine Göre Ölüm Aylığına Hak Kazanma Koşulları...................98
3.1. Kanunun Geçici 59 uncu Maddesi Gereği Ölüm Gelir/Aylığına Hak Kazanma Koşulları
...98
3.2. Kanunun Geçici 66 ncı Maddesi Gereği Ölüm Gelir/Aylığına Hak Kazanma Koşulları
...100
3.2.1. Ölüm Geliri/Aylığı Bağlama İşlemlerinde Sigortalılara ve Hak Sahiplerine İlişkin
Koşullar ve Uygulama Esasları............................................................................................101
3.2.2. Ölüm Geliri/Aylığı Hesaplanması, Hisseler ve Gelir/Aylık Başlangıcı ....................102
4. Ölüm Aylığı Başvurusu...103
5. Ölüm Aylığının Başlangıcı...............................................................................................103
6. Hak Sahiplerine Paylaştırılması .......................................................................................107
6.1. Eşe Bağlanacak Aylığın Oranı .....................................................................................107
6.2. Çocuklara Bağlanan Aylıkların Oranı...........................................................................107
6.3. Ana ve Babaya Bağlanan Aylıkların Oranı...................................................................107
7. Evlenme Ödeneği Verilmesi ............................................................................................107
8. Cenaze Ödeneği Verilmesi...............................................................................................108
9. Ölüm Aylığının Kesilmesi, Yeniden Başlaması, Durum Değişiklikleri ..........................109
9.1. Ölüm Aylığının Kesilmesi ve Yeniden Başlaması........................................................109
9.1.1. Dul Eşin Aylıkları ...109
9.1.2. Erkek Çocukların Aylıkları ........................................................................................109
9.1.3. Kız Çocukların Aylıkları............................................................................................110
9.1.4. Malul Çocukların Aylıkları ........................................................................................110
9.1.5. Ana ve Babanın Aylıkları...........................................................................................111
9.2. Diğer Durum Değişiklikleri ve Ölüm Gelir/Aylıklarının Yaştan Dolayı Durdurulması
Uygulaması...111
9.2.1. Boşandığı Eşiyle Fiilen Birlikte Yaşayan Eş ve Çocukların Durum Değişiklikleri ..111
Adres: Mithatpaşa Cd. No:7 06410 Sıhhiye/ANKARA Ayrıntılı Bilgi : Nevin ÖZGÜL Daire Başkanı
Tel: 0312 432 10 63 Faks: 0312 432 10 62 Birim Eposta : EHGM_bhacedb@sgk.gov.tr
iv
9.2.2. 2022 sayılı 65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk Vatandaşlarına
Aylık Bağlanması Hakkında Kanunun 2 nci Maddesi Gereğince Uygulanan Fark Aylıkları
...112
10. Sigortalıya İlişkin Koşullarda Değişikliğin Olduğunun Ölüm Aylığı Bağlandıktan Sonra
Tespit Edilmesi...114
11. Ölüm Aylığı Almakta İken Çalışma ve Öğrenci Niteliği Taşımaması Nedeniyle Aylığın
Kesilmesi Gerektiği Daha Sonra Tespit Edilenler ...............................................................115
BEŞİNCİ BÖLÜM
UZUN VADELİ SİGORTA KOLLARINA İLİŞKİN
ORTAK UYGULAMALAR
1. Kanunun Geçici 63 üncü Maddesi Uygulaması...............................................................117
1.1. Kanunun Geçici 63 üncü Maddesi Gereği 4/1-(b) Kapsamında Hizmeti Durdurulan
Sigortalıların 4/1-(a) ve 4/1-(b) Kapsamında Gelir/Aylık Bağlama İşlemleri .....................117
1.1.1. Malullük veya Yaşlılık Aylığı Talebinde Bulunup Henüz Aylık Bağlama İşlemi
Sonuçlandırılmamış Olanlar.................................................................................................118
1.1.2. Ölüm Aylığı Talebinde Bulunup Henüz Aylık Bağlama İşlemi Sonuçlandırılmamış
Olanlar...121
1.2. Geçici 63 üncü Madde Kapsamındaki Hizmetleri Dava Konusu Edenlerin Gelir/Aylık
Bağlama İşlemleri ...125
1.3. Gelir Bağlama İşlemlerinde Geçici 63 üncü Madde Uygulaması.................................125
1.4. 4/1-(a), 4/1-(b) ve 4/1-(c) Kapsamında Gelir/Aylık Bağlandıktan Sonra Gelir/Aylık
Bağlanmadan Önceki Sürelere İlişkin 4/1-(b) Hizmeti Tespit Edilenlerle İlgili Geçici 63 üncü
Madde Uygulaması ...126
1.4.1. Malullük ve Yaşlılık Aylığı Durdurulan veya İptal Edilenler....................................126
1.4.2. Ölüm Aylığı Durdurulan, Kesilen veya İptal Edilenler .............................................127
2. 6191 Sayılı Kanuna Göre Yapılacak İşlemler..................................................................129
3. Kanunun Geçici 37 nci Maddesi Gereği Malullük Ve Ölüm Aylığına Hak Kazanma
Koşulları...130
4. Uçucu Personele Verilen İtibari Hizmet Sürelerinin Aylık Bağlama İşlemlerinde
Değerlendirilmesi...131
5. 5434 Sayılı Kanuna Göre Zamanaşımına Uğramış Sürelerin Aylık Bağlama İşlemlerinde
Değerlendirilmesi...131
6. Kanunun Geçici 36 ncı Maddesine Göre Borçlanılan Hizmetlerin Aylık Bağlama
İşlemlerinde Değerlendirilmesi............................................................................................132
7. Sosyal Güvenlik Destek Primi İle İlgili Hükümler..........................................................132
8. Aylık Bağlandıktan Sonra Yurt Dışında Çalışanlar.........................................................134
9. Muhtar Sigortalılara Aylık Bağlanması ...........................................................................134
10. Gelir/Aylık Bağlama İşlemlerinde Dikkat Edilecek Hususlar.......................................135
ALTINCI BÖLÜM
YURTDIŞI BORÇLANMASINDA TAHSİS İŞLEMLERİ
1. Sigortalılık Başlangıcının Tespiti.....................................................................................136
1.1. Sosyal Güvenlik Sözleşmelerinde Özel Hüküm Bulunan Ülkeler İçin Sigortalılık
Başlangıcı...137
1.2. Sosyal Güvenlik Sözleşmesinde Özel Hüküm Bulunmayan Ülkeler ile Sosyal Güvenlik
Sözleşmesi İmzalanmamış Ülkeler İçin Sigortalılık Başlangıcı ..........................................139
1.3. Ev Kadınlığı Sürelerinin Borçlandırılmasında Sigortalılık Başlangıcı .........................140
2. Aylık Bağlama Şartları...141
2.1. Yurda Kesin Dönüş Yapmak.........................................................................................141
Adres: Mithatpaşa Cd. No:7 06410 Sıhhiye/ANKARA Ayrıntılı Bilgi : Nevin ÖZGÜL Daire Başkanı
Tel: 0312 432 10 63 Faks: 0312 432 10 62 Birim Eposta : EHGM_bhacedb@sgk.gov.tr
v
2.2.Borcun Tamamını Ödemek ............................................................................................142
2.3. Sosyal Güvenlik Kanunlarına Göre Aylığa Hak Kazanmak.........................................142
2.4. Kuruma Yazılı Başvuruda Bulunmak ...........................................................................142
3. Aylıkların Başlangıcı...143
4. Yurt Dışı Borçlanmada Aylıkların Hesaplanması............................................................144
5. Aylıkların Kesilmesi ve Yeniden Bağlanması .................................................................146
5.1. 3201 Sayılı Kanuna Göre ..............................................................................................146
5.2. İlgili Sosyal Güvenlik Kanununa Göre .........................................................................147
5.3. Sosyal Güvenlik Destek Primi Uygulaması ..................................................................147
6. Diğer ve Ortak Hususlar...................................................................................................148
6.1. Kısmi Aylıkların Tam Aylığa Dönüştürülmesi.............................................................148
6.2. Hak Sahiplerinin Aylık Bağlama İşlemleri ...................................................................150
6.3. Farklı Sigortalılık Statüsünde Borçlandırılan Yurt Dışı Süreleri..................................151
6.4. Borçlandırılan Yurt Dışı Sürelerinin Farklı Statüde Değerlendirilerek Aylık Bağlanması
...151
6.5. Zorunlu Göç Nedeniyle Türk Vatandaşlığına Geçenlerin Tahsis İşlemleri..................151
6.6. Yoklama İşlemleri...151
6.7. Kazanılmış Haklar...152
ÜÇÜNCÜ KISIM
AYLIK HESAPLAMA SİSTEMİ
1. Kanunla Getirilen Yeni Sistem ........................................................................................153
1.1. Aylık Hesabına Esas Parametreler................................................................................154
1.1.1. Prime Esas Kazançlar.................................................................................................154
1.1.2. Prim Ödeme Gün Sayısı.............................................................................................156
1.1.3. Aylık Bağlama Oranı .................................................................................................156
1.2. Aylık Hesabı...157
2. 2008/Ekim (Hariç) Öncesi Sigortalı Olup, 2008/Ekim (Dahil) Sonrası Tahsis Talebinde
Bulunan Sigortalılar ( Karma Sistem)..................................................................................157
2.1. 4/1-(a) Sigortalıları İçin.................................................................................................158
2.1.1. 2008/Ekim (Hariç) Öncesi Kısmi Aylığın (A) Hesabı..............................................158
2.1.2. 2008/Ekim (Dahil) Sonrası Kısmi Aylığın (B) Hesabı (5510 SK M. 29-GM 2/b)....160
2.1.3. Kısmi Aylıkların Birleştirilmesi (5510 SK GM 2/c)..................................................160
2.2. 4/1-(b) Sigortalıları İçin ................................................................................................161
2.2.1. Yaşlılık Aylıkları...161
2.2.2. Malullük ve Ölüm Aylıkları.......................................................................................163
2.3. 2008/Ekim ay başından itibaren ilk defa 4/1-(c) kapsamında sigortalı olanlar.............164
2.4. 2926 Sayılı Kanuna Tabi Sigortalılar............................................................................164
2.5. 2925 Sayılı Kanuna Tabi Sigortalılar............................................................................166
2.6. Günlük Kazançların ve Kısmi Aylıkların Hesaplanmasında Fiili Hizmet Zammı
Sürelerinin Değerlendirilmesi ..............................................................................................167
2.7. 2000-2008/Eylül (Dahil) Tarihleri Arası Askerlik Borçlanmalarının 2008/Ekim Ayından
İtibaren Tahsis Talebinde Bulunan Sigortalıların Aylık Hesabında Değerlendirilmesi ......167
2.8. Hizmet Borçlanmalarının Aylık Bağlama İşlemlerinde Değerlendirilmesi..................169
2.9. Malullük Aylığı Almakta İken Yeniden Çalışmaya Başlayanların Aylık Hesabı .......170
DÖRDÜNCÜ KISIM
ORTAK HÜKÜMLER
BİRİNCİ BÖLÜM
İNTİBAK İŞLEMLERİ
Adres: Mithatpaşa Cd. No:7 06410 Sıhhiye/ANKARA Ayrıntılı Bilgi : Nevin ÖZGÜL Daire Başkanı
Tel: 0312 432 10 63 Faks: 0312 432 10 62 Birim Eposta : EHGM_bhacedb@sgk.gov.tr
vi
1. 2000 Öncesi 4/1-(a) Emeklilerinin İntibak İşlemleri .......................................................171
1.1. Kapsam...172
1.2. 1999/Aralık Aylığının Hesaplanması............................................................................172
1.3. 1999/Aralık Aylığının 2013/Ocak Ayına Taşınması ....................................................173
1.4. Mevcut Aylıkla Mukayese ...........................................................................................173
1.5. İntibak Aylığının Hesaplanmasında Diğer Usul ve Esaslar..........................................174
2. 1/4/2002 ile 30/6/2002 Süresinde Aylık Bağlanan 4/1-(b) Emeklilerinin İntibak İşlemleri
...174
İKİNCİ BÖLÜM
ALT SINIR AYLIKLARI
1. Malullük, Yaşlılık ve Ölüm Aylıklarında Alt Sınır Aylığı ..............................................176
2.2008/Ekim Sonrası Alt Sınır Aylığına Esas Aylık Bağlama Oranının Tespiti .................177
3. Hak Sahiplerine Bağlanacak Ölüm Aylığı Alt Sınırları...................................................177
4. İş Kazası veya Meslek Hastalığı Sonucu Bağlanacak Gelirlerde Alt Sınırlar .................179
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
GELİR VE AYLIKLARIN BİRLEŞMESİ
1. 2008/Ekim Ay Başından İtibaren Kanuna Göre Bağlanan Gelir ve Aylıklar..................179
1.1. Aylıkların Birleşmesi ...180
1.2. Gelirlerin Birleşmesi ...182
1.3. Gelir ve Aylıkların Birleşmesi ......................................................................................184
1.4. En Yüksek Ödemeye İmkan Veren İki Dosyanın Tespiti.............................................185
2. Kanunun Yürürlük Tarihinden Önce Bir Veya Birden Fazla Dosyadan Gelir ve Aylık
Alanlar...189
2.1. Kanunun Geçici 7 nci Maddesi Uygulamasına İlişkin Usul ve Esaslar........................189
2.2. Kanunun Yürürlük Tarihinden Önce Bir Dosyadan Gelir veya Aylık Alanlar.............190
2.2.1. Kanunun Yürürlük Tarihinden Önce Bir Dosyadan Gelir ve Aylık Almakta İken,
Kanuna Göre Yeni Bir Dosyadan Gelir veya Aylığa Hak Kazananlar................................190
2.2.3. Kanunun Yürürlük Tarihinden Önce Bir Dosyadan Gelir/Aylık Almakta İken, Kanuna
Göre Birden Fazla Dosyadan Gelir/Aylığa Hak Kazananlar ...............................................194
2.3. Kanunun Yürürlük Tarihinden Önce Birden Fazla Dosyadan Gelir veya Aylık Alanlar
...196
2.4. 2926 Sayılı Kanuna Göre Bağlanmış Aylıklar..............................................................201
2.5. 2925 Sayılı Kanuna Göre Hak Kazanılan Gelir ve Aylıklar.........................................203
2.6. 506 Sayılı Kanunun Geçici 20 nci Madde Sandıkları...................................................204
3. Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmelik Değişikliği Gereğince Birden Fazla Gelir/Aylığa Hak
Kazananlar...207
4. Belediye Başkanlarına Ödenen Makam İle Görev/Temsil Tazminat Tutarları................215
5. Kapsamdan Çıkarılacak Dosyaların Belirlenmesi Ve Yapılacak İşlemler.......................216
6. 506 Sayılı Kanunun Mülga 96 ncı Maddesinin Beşinci Fıkrasının Uygulanması (A/S
Kodları) ...216
7. Birden Fazla Dosyadan Ölüm Gelir/Aylığına Hak Kazananlardan Tercih Hakkı Verilenler
...221
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
ZAMANAŞIMI VE HAK DÜŞÜRÜCÜ SÜRE UYGULAMASI
1. Gelir ve Aylık Bağlama İşlemlerinde Zamanaşımı Uygulaması .....................................226
2. Zamanında Alınmayan Gelir ve Aylık Ödemelerinde Zamanaşımı Uygulaması ............231
3. İş Kazası ve Meslek Hastalığı Sigortasında Zamanaşımı Uygulaması ............................232
Adres: Mithatpaşa Cd. No:7 06410 Sıhhiye/ANKARA Ayrıntılı Bilgi : Nevin ÖZGÜL Daire Başkanı
Tel: 0312 432 10 63 Faks: 0312 432 10 62 Birim Eposta : EHGM_bhacedb@sgk.gov.tr
vii
4. İlk Defa 2008/Ekim Ay Başından İtibaren 4/1-(c) Kapsamındaki Sigortalıların Vazife
Malullüğü ve Ölüm Halinde Zamanaşımı Uygulaması........................................................235
5. Gaiplikte Zamanaşımı ve Hak Düşürücü Süre Uygulaması.............................................236
6. Verese İşlemlerinde Zamanaşımı Uygulaması.................................................................237
7. Hak Düşürücü Süre Uygulaması......................................................................................238
BEŞİNCİ BÖLÜM
MAHKEME KARARLARININ UYGULANMASI
ALTINCI BÖLÜM
TOPTAN ÖDEME İŞLEMLERİ
1. Yaşlılık ve Ölüm Toptan Ödemesi...................................................................................242
1.1. Yaşlılık Toptan Ödemesi...............................................................................................242
1.2. Ölüm Toptan Ödemesi ..................................................................................................244
2. Toptan Ödeme İşlemlerinde Kullanılacak Güncelleme Katsayıları.................................244
YEDİNCİ BÖLÜM
SEVK VE KONTROL MUAYENE İŞLEMLERİ, MASRAFLARIN KARŞILANMASI,
KURUM SAÄžLIK KURULLARI VE İTİRAZ İŞLEMLERİ
1. Sevk İşlemlerinin Yapılacağı Durumlar...........................................................................245
2. Malullük Sevklerinde Aranacak Şartlar ve Masrafların Karşılanması.............................247
3. Sevk İşlemini Yapacak Üniteler ve Sağlık Kurulu Raporu Düzenlemeye Yetkili Sağlık
Hizmet Sunucuları...249
4. Malullük Tespitine Yetkili Kurum Sağlık Kurulları ve Malullük Tespitine İlişkin Belgeler
...250
5. Kontrol Muayene İşlemleri ..............................................................................................252
5.1. Kontrol Muayenesi Sonucu Aylık Başlangıç Tarihinin Tespiti....................................253
5.1.1. Sağlık Kurulu Rapor Tarihinin Kontrol Muayene Tarihinden Önceki 3 Ay İçinde
Olması ...254
5.1.2. Sağlık Kurulu Rapor Tarihinin Kontrol Muayene Tarihinden Sonraki 3 Ay İçinde
Olması ...254
5.1.3. Sağlık Kurulu Rapor Tarihinin Kontrol Muayene Tarihinden Sonraki 3 Aylık Süre
Dışında Olması...255
5.2.Kurum Sağlık Kurulunca Kontrol Muayenesi Değerlendirmeleri ve Kararları.............255
5.3. Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulu Kararına İlişkin Kontrol Muayeneleri ..............255
6. Malul Sayılmakla Birlikte Malullük Aylığı Şartlarını Yerine Getiremeyen Sigortalıların
Sağlık Kurulu Raporları ve Kontrol Muayene İşlemleri......................................................256
7. Kurum Sağlık Kurullarınca Yapılacak Değerlendirmeler................................................256
8. Maluliyet Tespitlerinde Esas Alınacak İlk İşe Giriş Tarihi Tespiti .................................259
8.1. Malullük Sigortasından Sevk İşlemi Yapılan Sigortalıların Hizmet Borçlanmaları.....259
8.2. Yurt Dışı Çalışmalarının Borçlanılması Durumunda Maluliyet Tespitinde Esas Alınacak
İlk İşe Giriş Tarihi...259
9. Kurum Sağlık Kurulu Kararlarına İtiraz ..........................................................................260
10. Engelliği Nedeniyle Vergi İndiriminden Yararlanmaya Hak Kazanmış Olanların Sevk ve
Kontrol Muayene İşlemleri ..................................................................................................261
SEKİZİNCİ BÖLÜM
SOSYAL YARDIM ZAMMI VE TELAFİ EDİCİ ÖDEMELER
1. Sosyal Yardım Zammı ...265
2. Telafi Edici Ödemeler...266
3. 506 Sayılı Kanunun Mülga Ek 24 üncü Madde Uygulaması...........................................266
DOKUZUNCU BÖLÜM
Adres: Mithatpaşa Cd. No:7 06410 Sıhhiye/ANKARA Ayrıntılı Bilgi : Nevin ÖZGÜL Daire Başkanı
Tel: 0312 432 10 63 Faks: 0312 432 10 62 Birim Eposta : EHGM_bhacedb@sgk.gov.tr
viii
AVANS ÖDENMESİ, EK ÖDEMELER VE BAYRAM İKRAMİYESİ
1. Avans Ödenmesi ...266
2. Ek Ödemeler...267
3. 4/1-(c) Kapsamında Aylık Bağlanan Sigortalı ve Hak Sahiplerine Yapılan 100 Tl’lik Ek
Ödeme ...267
4. 4/1-(c) Kapsamında Aylık Bağlanan Sigortalı ve Hak Sahiplerine Yapılan İlave Aylık.268
5. Kanunun Ek 3 üncü Maddesi Kapsamında Ek Sigorta Primi Ödeyenlerin Emeklilik
İşlemleri...268
5.1. İlave Aylık ve İlave Toptan Ödemeye Hak Kazanılması, Hesaplanması, Artırılması..268
5.2. İlave Aylıkların ve İlave Toptan Ödemenin Hak Sahiplerine Ödenmesi Şartları.........269
5.3. İlave Aylıkların Başlangıcı, Kesilmesi, Yeniden Bağlanması Şartları .........................269
5.4. Diğer Konular...270
6. Kanunun Ek 18 inci Maddesi Kapsamında Ödenen Bayram İkramiyesi.........................270
ONUNCU BÖLÜM
GELİR VE AYLIKLARIN PEŞİN SERMAYE DEÄžERLERİ VE ÜÇÜNCÜ KİŞİLERİN
SORUMLULUÄžU
1.Kurumun Rücu Hakkı ...270
2. Peşin Sermaye Değeri Tabloları.......................................................................................272
3. Rücu Davalarına Esas Peşin Sermaye Değerlerinin Hesaplanması .................................273
4. Uzun Vadeli Sigorta Kolları Bakımından Üçüncü Kişilerin Sorumluluğuna İlişkin
Uygulama ...280
ONBİRİNCİ BÖLÜM
BELEDİYE BAŞKANLARI
1. Tazminat Ödenebilmesi İçin Aranan Şartlar....................................................................282
1.1. Yaşlılık Aylığı Bağlanan veya Bağlanacak Olanlar......................................................282
1.2. Malullük Aylığı Bağlanan veya Bağlanacak Olanlar....................................................282
1.3. Ölüm Aylığı Bağlanan veya Bağlanacak Olan Hak Sahipleri İçin ...............................282
1.4. 506 sayılı Kanunun Geçici 20 nci Maddesine Tabi Sandıklardan Aylık Alanlar .........283
2. Seçimle İş Başına Gelme Koşulu ve İstisnaları ...............................................................283
3. Tazminat Başvuruları ve İstenecek Belgeler....................................................................283
4. Tazminatların Başlangıcı..................................................................................................284
5. Görev veya Temsil Tazminatı Ödenmeyecek Durumlar..................................................284
6. İlk Defa 2008/Ekim Ay Başından Sonra Belediye Başkanlığına Seçilenlerin Durumu ..284
7. Diğer Hususlar...285
ONİKİNCİ BÖLÜM
VAZİFE MALULLÜÄžÜ
1.Vazife ve Harp Malullüğü Aylığı......................................................................................285
1.1. Kapsamı...285
1.2.Vazife Malullüğünün Kuruma Bildirim Süresi..............................................................286
2. Vazife ve Harp Malullüğü Aylığının Hesabı ...................................................................287
3. Vazife ve Harp Malullüğü Kapsamında Hak Sahiplerine Ölüm Aylığı Bağlanması.......289
4. Vazife Malullerinin Tekrar Çalışmaya Başlamaları.........................................................290
5. Vazife Malullerinin Aylıklarının Yükseltilmesi ..............................................................291
6. Ek Ödeme (Tütün İkramiyesi)..........................................................................................292
7. Eğitim ve Öğretim Yardımı..............................................................................................294
8. Ek Ödeme ile Eğitim ve Öğretim Yardımına İlişkin Ortak Hüküm ................................295
9. Faizsiz Konut Kredisi Hak Sahipliği Belgesi...................................................................295
10. Kanunun 4/1-(a) Ve 4/1-(b) Kapsamındaki Sigortalılar Hakkında 2330 Sayılı Kanun
Uygulaması...296
10.1. Sigortalıların 2330 Sayılı Kanun Kapsamına Girip Girmediğinin Tespiti..................296
10.2. 2330 Sayılı Kanun Hükümlerine Göre Bağlanacak Aylıklarda Alt Sınır Aylığı
Uygulaması...297
10.3. 2330 Sayılı Kanun Hükümlerine Göre Aylık Bağlandıktan Sonra Geçen Çalışma
Sürelerinin Değerlendirilmesi ..............................................................................................298
10.4. Maluliyete Esas Engellilik Halinin Yaşlılık Aylığı Açısından Özel Hükümlerin
Uygulanmasına Hak Kazandırmayacağı ..............................................................................299
10.5. Aylıkların Kesilmemesi...............................................................................................300
10.6 2330 Sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun Hükümleri
Uygulanmak Suretiyle Aylık Bağlanacak Sigortalı ve Hak Sahipleri Yönünden Zamanaşımı
Uygulaması...300
10.7. 2330 Sayılı Kanunun 4 üncü Maddesinin Birinci Fıkrasının (d) Bendi Kapsamında
Bağlanan Vazife Malullüğü/Ölüm Aylıkları........................................................................301
ONÜÇÜNCÜ BÖLÜM
667, 670,675, 684 VE 690 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELER İLE
İLGİLİ EMEKLİLİK MEVZUATINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
1. 667 Sayılı KHK’da Öngörülen Vazife Malullüğü Aylığı Bağlanması ve Diğer Haklar .303
1.1. 667 Sayılı KHK Kapsamında Gelir/Aylık Bağlayacak Yetkili Birimler......................304
1.2. Gelir/Aylık Bağlanacak Sigortalılık Statüsünün Tespiti...............................................304
1.3. Bağlanacak Gelir/Aylıklara Esas Hizmetlerin Değerlendirilmesi ................................305
1.4. Vazife Malullüğü Aylıklarına İlişkin Usul ve Esaslar ..................................................305
1.5. Vazife Malullüğü Sevk ve Tespit İşlemlerine İlişkin Usul ve Esaslar..........................306
1.6. Kanunun 4/1-(c) bendi Kapsamında Vazife Malullüğü Aylığı Bağlanacak Sigortalıların
Emeklilik İkramiyeleri ...307
1.7. Nakdi Tazminat ve Ek Tazminat Ödemesi ...................................................................308
2. 15 Temmuz Gazilerine İlişkin İşlemler ve Sağlanan Haklar ...........................................308
3. 684 Sayılı KHK Kapsamında Bağlanacak Aylıklarda Uygulanacak Usul ve Esaslar.....311
4. Kanunun Ek 15 inci Maddesine Tabi Çalışanların Emeklilik İşlemleri...........................313
ONDÖRDÜNCÜ BÖLÜM
YERSİZ ÖDEMELER
1. Yersiz Ödemelerin Kapsamı ............................................................................................318
2. Yersiz Ödemelerin Tespiti ve Değerlendirilmesi.............................................................318
2.1. İlgililerin Kasıtlı veya Kusurlu Davranışlarından Doğan Yersiz Ödemeler .................319
2.1.1. Kapsam...319
2.1.2. Yersiz Ödeme Sürelerinin Tespiti..............................................................................321
2.1.3. Yersiz Ödemelerde Cumhuriyet Savcılığına Suç Duyurusunda Bulunulması...........324
2.2. Kurumun Hatalı İşlemlerinden Doğan Yersiz Ödemeler..............................................325
2.3. 4/1-(c) Kapsamında Yaşlılık Aylığı Alanlardan Yargı Kararları Gereğince Emeklilik
İşlemi İptal Edilenler...326
3. Yersiz Ödemelere İlişkin Düzenlenecek Belgeler, Faiz Uygulaması ve Tebliği............327
3.1. Yersiz Ödemelere İlişkin Düzenlenecek Belgeler ........................................................327
3.1.1. Değerlendirme Onayı .................................................................................................327
3.1.2. Borç Tablosu ...327
3.1.3. Alacak Takip Tablosu ................................................................................................327
3.1.4. Borçlular Tablosu...327
3.2. Faiz Uygulaması...328
Adres: Mithatpaşa Cd. No:7 06410 Sıhhiye/ANKARA Ayrıntılı Bilgi : Nevin ÖZGÜL Daire Başkanı
Tel: 0312 432 10 63 Faks: 0312 432 10 62 Birim Eposta : EHGM_bhacedb@sgk.gov.tr
x
3.3. Borcun Tebliği...328
4. Yersiz Ödemelerin Tahsili ...............................................................................................328
4.1. Alacaklardan Mahsubu..................................................................................................329
4.2. Gelir ve Aylıklardan Kesilmesi.....................................................................................329
4.3. Gelir ve Aylıkların Hesaplardan Yersiz Çekilmesi.......................................................330
5. Yersiz Yapılan Gelir/Aylık Ödemelerinin Tespiti İle Tahsiline İlişkin İşlemler.............330
5.1. Aylığın İptali ...330
5.2. Aylık Miktarının Yanlış Hesaplanması.........................................................................331
5.3. Aylığın Belirli Bir Sürede Sehven Ödenmesi ...............................................................332
5.4. Aylık Başlangıcında Yapılan Hatalar............................................................................334
5.4.1.Tahsis Talep Tarihinin Değişmesi...............................................................................334
5.4.2.Sadece Aylık Başlangıç Tarihinin Değişmesi.............................................................335
5.5. Aylığın Yanlış Statüde Bağlanması ..............................................................................335
5.6. Ölüm Dosyalarında Hak Sahipleri Arasında Muvafakat ve Yersiz Ödemeler..............339
6. Diğer Hususlar...342
7. Mosip Sisteminden Yapılan İşlemler...............................................................................342
ONBEŞİNCİ BÖLÜM
EMEKLİLİK TALEBİNDEN SARFINAZAR EDİLMESİ,
GELİR VE AYLIKLARIN ÖDENMESİ,
DÜZELTİLMESİ VE ARTIRILMASI
1. Tahsis Talebinden Sarfınazar Edilmesi............................................................................343
2. Gelir ve Aylık Ödemeleri.................................................................................................344
2.1. Konutta Ödeme Yapılması............................................................................................344
2.2. Gelir ve Aylık Ödemeleri ile Hareket Görmeyen Hesaplar ..........................................345
2.3. Ödeme Günlerinde Değişiklik Olması ..........................................................................345
2.4. Peşin Ödenen Gelir/Aylıkların Geri Alınmaması .........................................................346
3. Verese İşlemleri...346
4. 1479 ve 2926 Sayılı Kanunlara Göre Aylık Almakta Olanların Aylıklarından Yapılan
Sağlık Kesintileri...347
5. Gelir ve Aylıklardan Yapılan İcra Kesintileri..................................................................347
6. Gelir ve Aylık Artışları ...348
7. Gelir/Aylık ve Alt Sınır Gelir/Aylık Hesabına Esas Kazanç Miktarları..........................348
ONALTINCI BÖLÜM
TARIM SİGORTASI
1. 2925 Sayılı Kanun Uygulamaları.....................................................................................349
1.1. Aylık Bağlanacak Statü.................................................................................................349
1.2. İş Kazası ve Meslek Hastalığı Sigortası........................................................................350
1.3. Ölüm Geliri ...351
1.4. Malullük Sigortası...351
1.5. Yaşlılık Sigortası...351
1.5.1. 8/9/1999 (Dahil) Tarihinden Önce Sigortalı Olanlar ................................................351
1.5.2. 1/10/1999 (dahil) ila 30/4/2008 (dahil) Tarihleri Arasında Sigortalı Olanlar..........352
1.5.3. 30/4/2008 (hariç) Sonrasında Sigortalı Olanlar .........................................................353
1.5.4. Yaşlılık Aylığının Kesilmesi......................................................................................353
1.6. Ölüm Sigortası...353
1.7. Toptan Ödeme ...354
1.8. Evlenme ve Cenaze Ödenekleri ....................................................................................354
Adres: Mithatpaşa Cd. No:7 06410 Sıhhiye/ANKARA Ayrıntılı Bilgi : Nevin ÖZGÜL Daire Başkanı
Tel: 0312 432 10 63 Faks: 0312 432 10 62 Birim Eposta : EHGM_bhacedb@sgk.gov.tr
xi
2. Kanunun Ek 5 inci Maddesine Tabi Sigortalılar (Tarım veya Orman İşlerinde Hizmet
Akdiyle Süreksiz Olarak Çalışanlar)....................................................................................354
ONYEDİNCİ BÖLÜM
KANUNUN EK MADDELERİNE GÖRE SİGORTALI SAYILANLARIN EMEKLİLİK
İŞLEMLERİ
1. Kanunun Ek 6 ncı Maddesine Tabi Bazı Kısmi Süreli Çalışanların Emeklilik İşlemleri 355
2. Kanunun Ek 9 uncu Maddesine Tabi Ev Hizmetlerinde Çalışanların Emeklilik İşlemleri
...355
ONSEKİZİNCİ BÖLÜM
DİÄžER HUSUSLAR
1. Sosyal Güvenlik Merkezlerinin Emeklilik İşlemlerine Başlatılması ...............................355
2. Yürürlükten Kaldırılan Düzenlemeler..............................................................................356